25 kwietnia miał premierę mój największy i najbardziej ambitny projekt mobilny – Play24.
To dobry moment, aby podsumować cały proces projektowy i wyciągnąć wnioski – może to przyda się naszej społeczności projektującej aplikacje mobilne.
Background
Na początku istotne jest zrozumienie kontekstu naszej współpracy: LoveMobile (agencja mobilna, którą kieruję w ramach Grupy o2) zostało zaproszone przez Play do zaprojektowania odświeżonej wersji aplikacji Play24, ale nie byliśmy jedynym podmiotem uczestniczącym w całym procesie.
Play24 to system do samoobsługi konta u operatora. To oznacza, że aplikacja mobilna jest ściśle skorelowana z możliwościami backendu więc musieliśmy się dostosować do filozofii działania systemu, ale mieliśmy też duży wpływ na to jak on się rozwinie na podstawie naszych sugestii.
Przy procesie produkcji aplikacji uczestniczyły trzy podmioty: Play jako zleceniodawca, my (LoveMobile) i software house wybrany przez Play, wdrażający nasze szalone pomysły. Ten układ byl specyficzny, ale sprawdził się dobrze bo powstał u nas taki mały system checks & balances – my pilnowaliśmy, aby zasady mobile UX który chcemy wprowadzić były zachowane, software house stopował nas przed bujaniem w obłokach a Play patrzył czy wszystko idzie w dobrym kierunku i kontrolował sytuację.
Kick off
Naszym zadaniem było zaprojektowanie od zera części wizualnej i interakcji użytkownika z systemem w środowisku mobilnym. Aby zrobić to dobrze musieliśmy zrozumieć przede wszystkim kim jest użytkownik Play24 i w jaki sposób z niego korzysta. Rozpoczęliśmy od zbierania user stories (w których uczestniczył między innymi Paweł Lipiec ale chyba się nawet nie zorientował:) aby zrozumieć motywacje użytkowników. Z tego wyklarowały nam się trzy najważniejsze:
- korzystam z Play24 bo boję się, że czegoś mi zabraknie („czy wystarczy mi megabajtów do końca dnia?”),
- zaciekawiła mnie nowa reklamowana usługa Play („fajna jest ta Audioteka z Play – sprawdzę jak działa”),
- coś mi się nie zgadza na koncie („gdzie jest moja kasa?!”)
I jeszcze jeden dodatkowy wniosek: ta aplikacja jest traktowana jako timesaver a nie timewaster – to oznacza, że korzysta się z niej aby szybciej zdobyć ważne dane niż aby szybciej płynął czas; to aplikacja czysto użytkowa.
Userflow
Mając obraz motywacji użytkowników rozpoczęliśmy projektowanie userflow, czyli określania jak będziemy „rozprowadzać” ruch użytkowników to aplikacji tak aby osiągnęli zamierzone cele. Ta praca zawsze przypomina mi trochę zadania architekta miejskiego, który musi optymalnie zaprojektować ruch uliczny – tak, aby każdy dotarł tam gdzie chce w jak najkrótszym czasie, bez niepotrzebnego błądzenia i stresów. My mamy o tyle łatwiej, że pracujemy na „clean slate”, bez wcześniejszych uwarunkowań poza dobrymi praktykami i możliwościami backendu.
Budowanie userflow to moment w którym spotykają się ze sobą research o użytkownikach zebrany na początku (user stories) i nasze wyobrażenia o tym jak powinna być logika aplikacji, jeszcze bez rozróżnienia na platformy. Są różne sposoby aby przygotowywać userflow, ale my preferujemy do pierwszego draftu kartkę papieru a później MindNode Pro, czyli świetny program do tworzenia map myśli.
Userflow lubi się szybko rozrastać, ponieważ wraz z czasem i pracą staje się coraz bardziej szczegółowy. Na przykład Play24 przy logowaniu sprawdza czy pod danym numerem jest podpięte konto prepaid czy postpaid i w zależności od tego pokazuje „Doładowania” albo ekran „Faktury” jako trzecią ikonę w menu – wprowadzenie takiego rozróżnienia w logice aplikacji powoduje dodanie oddzielnej gałęzi w userflow.
Naszym głównym celem na tym etapie było stworzenie logiki aplikacji tak, aby jak najmocniej ograniczyć liczbę operacji potrzebnych do zaspokojenia trzech motywacji wskazanych w user stories.
Mockupy
Chwilę po stworzeniu draftu userflow rozpoczyna się praca nad mockupami – najpierw low fidelity a później high fidelity.
Mockupy lo-fi mają za zadanie pokazać umiejscowienie CTAs (Calls to Action) i głównych elementów w aplikacji. To jest moment gdy zaczynamy myśleć niezależnie o wszystkich platformach na które projektujemy – od samego początku mieliśmy silne przekonanie, że aplikacje muszą być tworzone zgodnie z filozofią systemu operacyjnego na którym są zainstalowane (czyli odrzucamy uniwersalizm i portowanie).
Argument za takim podejściem jest prosty: nie chcemy aby użytkownik musiał uczyć się nowego interface’u skoro ma już pamięć (także mięśniową) natywnego, systemowego. Stąd też menu aplikacji w iOS znajduje się na dole, w Androidzie na górze a na tabletach po lewej stronie (chociaż w tym miejscu zdecydowaliśmy się na mały eksperyment inspirowany aplikacją Alien Blue).
Jeśli nasze papierowe rysunki zaczynają nabierać sensu przenosimy to na wersję cyfrową – korzystamy wtedy z Proto.io, które ma wiele świetnych funkcjonalności, ale dla mnie najważniejszą jest to, że można swój klikalny mockup przetestować w formie HTML5 bezpośrednio na telefonie.
Makiety lo-fi specjalnie robi się bardzo ogólnie i monochromatycznie aby nie rozpraszać się szczegółami, kontrastami i dominantami kolorystycznymi, bo na to przychodzi czas przy następnym etapie – czyli tworzeniu makiet hi-fi. Na etapie makiet hi-fi istotne jest siedzenie jednocześnie przy projekcie graficznym i zasadach tworzenia interface’ów dla iOS (Human Interface Guidelines) i Androida (User Interface Guidelines). Zgodność z tymi dokumentami jest bardzo ważna jeśli stawia się sobie jako cel maksymalnie dobry mobilny UX.
Sam projekt graficzny zaczyna powoli przypominać to co widzicie teraz w aplikacji. Oczywiście dużo się będzie jeszcze zmieniać – jak chociażby widoczny tutaj switcher aktywny/nieaktywny czy kołowa „infografika” ze stanem konta.
Matryca
Mając już szczegółowy obraz userflow i makiety hi-fi stworzyliśmy matrycę projektu – po jednej na każdy system i typ urządzenia. Matryca jest doskonałym narzędziem komunikacyjnym z dwóch względów:
- pokazuje holistyczny obraz procesów zachodzących w aplikacji a nie pojedyncze screeny
- ułatwia szybką komunikację między wszystkimi podmiotami uczestniczącymi w projekcie
Każdy ekran na matrycy jest podpisany cyfrą i literą tak jak pola w szachach. Dzięki temu gdy dostawaliśmy poprawki do projektu to zamiast szukać w setkach piętrzących się screenshotów wystarczyło napisać że na ekranie iOS B4 trzeba poprawić X.
W moim odczuciu matryce okazują się najlepszym sposobem na przyśpieszenie pracy nad tak złożonymi projektami.
Ostatnie szlify
Cały projekt trwał dużo dłużej niż zakładaliśmy pierwotnie, bo mieliśmy głębokie wewnętrzne przekonanie, że nie możemy wypuścić półproduktu. To jest jeden z tych strasznych autoszantaży emocjonalnych, przy którym wpada się w pułapkę ciągłego poprawiania czegoś co jest „good enough”. My mieliśmy świra na punkcie każdego piksela i każdego cienia pod ikoną – do tego stopnia, że patrzyliśmy na przykład czy okres migania ikonki nowego powiadomienia w aplikacji jest już perfekcyjnie naturalny i przyjemny dla oka.
Takie podejście nie jest w dłuższym czasie niemożliwe do utrzymania i sabotuje projekt bo pozwala na przemycanie nieskończenie długiej listy poprawek, które są kosmetyczne i bez witalnego znaczenia dla produktu, a przesuwają shipping date. Z drugiej strony wiedzieliśmy, że taka aplikacja musi od razu być bardzo dobra pod każdym względem, więc obniżenie standardu w jednym miejscu spowoduje obniżenie standardu całego projektu.
Walczymy też na tym etapie z kwestiami, które wydają się z zewnątrz bardzo naturalne i logiczne, ale muszą być uwzględnione przy budowaniu „feelingu” aplikacji – czyli np. wizualne przedstawianie stanów usług (włączona/wyłączona/nieaktywna), stanów buttonów (nietapnięty/tapnięty/nieaktywny), czy rozróżnienia stylem ikonografii różnych systemów (iOS vs. Android).
Zajęliśmy się także dodatkowo mniejszymi pracami graficznymi które otaczają aplikację – na przykład takimi jak górna grafika na stronie Play24 w Google Play.
Efekt
Minął tydzień od premiery Play24, opinie na jej temat są w przytłaczającej większości pozytywne, nawet w komentarzach pod recenzjami, na Twitterze i w App Store (średnia 4.5 gwiazdki na 5 możliwych). Po 5 dniach od premiery aplikacja znalazła się na pierwszym miejscu w kategorii darmowych Utilities w polskim App Store oraz na ósmym w podobnym zestawieniu w Google Play.
W tym miejscu chcę podziękować wszystkim z którymi miałem przyjemność pracować przy Play24 – przede wszystkim pełnej otwartości na nowości ekipie Play i mojemu zespołowi w LoveMobile i o2. Efekt przerósł moje osobiste oczekiwania, ale wiem, że nie byłoby to możliwe, gdyby nie Wasza ciężka praca, 150% zaangażowania i ambicja aby stworzyć coś niesamowitego. Chyba nam się udało:)
Dzięki ;)
Może warto przetłumaczyć ten tekst np. na polski?
„Praktycznie w całości” to znaczy w całości, czy nie? Mam wrażenie, że ktoś po pijaku to pisał…
Ciekawie:)
Whoa, w końcu za aplikację do obsługi konta zabrali się właściwi ludzie :) Brawo!
Hm, masz racje – poprawiam bo to nie brzmi logicznie
robię co mogę:)
dzięki!
fajny tekst sporo mięsa, mam nadzieje że będą kolejne
Bardzo fajnie podane, bez zbędnego lania wody. Korzystam z appki i faktycznie kawał dobrej roboty!
Wersja na Android mogła by być ładniejsza, własne kontrolki albo coś, ale rozumiem, że nadmiar bajerów szkodzi użyteczności.
Szkoda, że szczegółów faktury nie można zobaczyć za co jaka kwota.
Pełen profesjonalizm graniczący ze sztuką :) Świetna robota!
I wyłączyć justowanie…
Fajny tekst, kocham takie opisy „od kuchni”.
Wszystko ładnie pięknie, ale nie do końca sprawdzone (wiem ze swojego user experience), np. brak dodanych wszystkich minut z wszystkich pól, brak obsługi zgłoszeń, brak widżetów etc.
Ile czasu robiliście aplikację? Od momentu otrzymania briefu.
Świetne treści! Chyba jeszcze nie trafiłem w sieci na tak opisowe i ciekawe przykłady przebycia ścieżki od punktu A do B ze wszystkimi wybojami na drodze jak i przemyśleniami po.
Przeczytałem wszystkie zamieszczone dekompozycje oraz bardzo chętnie poczytałbym więcej oraz dowiedział się skąd czerpać tak obszerną wiedzę dot. możliwych do zastosowania podejść do problemów.
PS: Błąd logiczny w zdaniu: „Takie podejście nie jest w dłuższym czasie niemożliwe do utrzymania” :)
Na pytanie skąd czerpać wiedzę odpowiem: od praktyków. Większość z nich nie ma ochoty pisać o swoich doświadczeniach albo uważają, że nie umieją. Ale jak się zapytasz to każdy Ci powie jakie mieli przygody (jeśli umowa im pozwala:)